۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

اندر باب نظم دیوان حافظ

آورده‌اند که حضرت حافظ نیم شبی به میخانه شد . در میخانه را باز ولی اندرون را تاریک و غمزده بدید . وی را فکرت بسیار آمد که این چه حالت است ؟ باری داخل شد . خم‌ها شکسته و پیر می‌فروشان را زانو بغل گرفته یافت . وی را اندوه بسیار آمد . بپرسید که ای پیر این چه حالت است ؟ پیر آهی کشید و هیچ بنگفت . حافظ دودیگر و سه‌دیگر بپرسید . پیر اشک در دیده آورد که ای لسان‌الغیب چون خوشه‌بندی بکردند من اندر خوشه‌ی سه بیفتادم . آن گاه یارانه از من برگرفتند . چون خراج نیز بالا رفت و من را یارای پول برق و آب و نان نبود پس نیز ساقیان یک به یک رفتند . آن‌گاه برق و آب را قطع بکردند و مرا زین‌سان رنجی بس بزرگ رسید . آن‌گاه مشتریان نیز یک به یک برفتند و من ماندم این مخروبه که هم اکنون محتسب خواهد آمد و به جای قرض دولت از من خواهد ستاند . چون سخن به این‌جا رسید محتسب بیامد . حافظ که اشک بر دیده داشت فرمود :
ثوابت باشد ای دارای خرمن
اگر رحمی کنی بر خوشه سه‌ای
اما سخن وی در محتسب موثر نیفتاد چنان که آب اثر نکند بر سنگ خارا . آن‌گاه حافظ تا پایان عمر در غم میخانه مویه‌ها کرد و اشعار بسرود و دیوانی بس نغز از وی پدید آمد .

۱۲ نظر:

  1. به زودی خوشه چینی به بازار وارد خواهد شد. غم مخور...

    پاسخحذف
  2. وبلاگ خوب! مردونه اس اصلاً!!

    پاسخحذف
  3. یه چیزی در حد جایزه نوبل بود.

    پاسخحذف
  4. سلام
    من مولی یا همون مولکول هوا ، مدیر وبلاگ گروهی غر بزن هستم . در طی مشورتی که با دیگر مدیران داشتیم ، تصمیم گرفتیم که شما رو به وبلاگ گروهی مون به عنوان نویسنده دعوت کنیم . اگر مایل به همکاری هستید ، لطفن قوانین را در آدرس زیر مطالعه فرمایید و سپس آدرس جی میل خود را برای من بفرستید تا دعوتنامه را ارسال کنم .
    با تشکر

    www.ghorbezan.blogspot.com

    پاسخحذف
  5. ممنون از پیشنهادتون . ولی راستش فرصتشو ندارم . (گل)

    پاسخحذف
  6. پدر امتحانا بسوزه که آدم بعدش تازه مخش بکار میفته

    پاسخحذف
  7. دارای خرمن، الان دیگه از کمباین استفاده میکنه.

    پاسخحذف
  8. خیلی خدا بود، احسنت.
    حافظ از دیده خود خون بگریست! امان امان ...

    پاسخحذف

بوگو، خجالت نکش ...